جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فهرست مطالب

تولید و بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

تولید و بازاریابی محتوا از جمله عوامل اساسی در موفقیت کسب و کارها در دنیای امروز محسوب می‌شود. این فرایند نه تنها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و موثر است، بلکه با استفاده از ابزارهای مدیریت دارایی و الگوهای مناسب می‌تواند به بهترین شکل ممکن سازماندهی شود. تولید محتوا باعث کاهش زمان صرف شده در کارهای تکراری می‌شود و همچنین باعث ایجاد محتوای با کیفیت و جذاب می‌شود. برنامه‌ریزی محتوا اساسی است تا بتوان به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کرد و با استفاده از تقویم سردبیری، مطمئن شوید که کارها و پروژه‌های خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. به طور کلی، تولید و بازاریابی محتوا نقش بسیار مهمی در بهبود روند کسب و کارها و جذب مخاطبان دارد.

استراتژی محتوا

استراتژی محتوا یکی از مهم‌ترین عوامل در موفقیت کسب و کارها است. این استراتژی به تحلیل نیازهای کاربران و ارائه محتوای مناسب برای آن‌ها می‌پردازد. بر اساس اطلاعات آماری، تنها ۴۰ درصد از شرکت‌های بیزینس استراتژی محتوا مستندی دارند که این امر می‌تواند عاملی برای عدم موفقیت آن‌ها باشد.

بازاریابی محتوایی (Content Marketing) چیست؟

Content Marketing، اصلی ترین شاخه از دیجیتال مارکتینگ است. این نوع بازاریابی نوعی از مارکتینگ بر پایه محتوا آنلاین است. به زبان ساده‌تر، با محتوایی که تولید می‌کنید (متن، عکس، ویدئو و پادکست) بتوانید در دنیای آنلاین، مشتری جذب کنید. در این روش از بازاریابی و با خدمات تولید محتوا، شما می‌توانید محصول یا خدمات خود را به صورت غیر حضوری و غیر مستقیم، به مشتریان و بازار هدف معرفی کنید.

در این روش  باید با تولید و خلق محتوای با کیفیت و ارزش‌آفرین، کاربران را جذب کنید و آنها به خرید یا استفاده از خدمات‌تان ترغیب نمایید. فراموش نکنید که شما مخاطبین را نمی‌بینید و نمی‌توانید از جادوی زبان برای تبلیغات استفاده کنید. پس باید محتوای شما بسیار قدرتمند باشد تا مخاطبان اینترنت را جذب کند. فارغ از اینکه چه روش‌هایی را برای بازاریابی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی کسب و کارتان درنظر گرفته‌اید، باید از انواع محتوا برای جذب کاربران، معرفی برند و افزایش نرخ تبدیل خود بهره ببرید.

انواع بازاریابی محتوا

انواع بازاریابی محتوا وجود دارند. در واقع هر چیزی که در فضای آنلاین برای معرفی محصول یا خدمات خود آپلود می کنید، یکی از انواع بازاریابی محتوا خواهد بود:

· وبلاگ‌ها

وبلاگ ها پر مخاطب ترین و پر سرچ ترین محتوای اینترنتی هستند. طبیعی‌ترین و ساده‌ترین بازاریابی محتوا می‌تواند در وبلاگ‌ها صورت گیرد. یعنی با انتشار محتوا در وبلاگ شانس بیشتری برای دیده شدن دارید.

· تصاویر

بیشتر تولید محتواها در بازاریابی محتوا غیر کلامی است؛ پس انتشار محتوا برای مخاطب از روش عکس‌ها و تصاویر بسیار آسان و پر بازدید است. شما می‌توانید مقصود و کلمات خود از محتوا در تصاویر بگنجانید. به طوری که مخاطب به طور واضح متوجه هدف شما شود. با تصاویر جذاب، پر مفهوم و خلاق می‌توانید به راحتی مشتری و مخاطب جذب کنید.

· اینفوگرافیک‌ها

بازاریابی محتوا در قالب اینفوگرافیک بیشتر از تصاویر در حال رشد هستند. اینفو گرافی تصاویر فانتزی و هدف مند با توضیحات طبقه بندی شده است و کل هدف صفجه را به صورت تصویری و خلاصه بیان می کند. یک محتوای اینفوگرافیکی قوی در سایت‌های تصاویر بسیار کاربردی است.

· ویدیو و فیلم‌ها

ویدیوها آسان‌ترین روشی است می تواند هدف شما را برای مخاطب تعریف کند. ویدیو بر روی مخاطب بسیار اثر گذار است و به آسانی می‌تواند کاربر را به سمت خود بکشاند. همچنین بسیاری از افراد حوصله مطالعه و تحلیل متن یا عکس‌ها را ندارند و تنها به مشاهده ویدیو می‌پردازند.

· پادکست‌ها

پادکست یا محتوای صوتی، نوعی تولید محتواست برای کسانی که با شنیدن، خوب درک می‌کنند. پادکست می تواند به شیوه صوتی، محصول یا خدمات سایت تان را معرفی و تشریح کند. بسیاری از تولید کنندگان محتوا؛ بر این ادعا دارند که علت مشهور شدن محتواهای آنها تولید پادکست بوده است.

· کتاب‌ها

در بازاریابی محتوا کتاب هم نقش مهمی را برای ارائه محتوا ایفا می‌کند. نوع کتاب هم می تواند الکترونیکی باشد و هم از نوع فیزیکی. بازاریابان محتوا آن را به عنوان ابزار و سلاحی برای موفقیت در بازاریابی خود بکار می‌گیرند.

چرا به بازاریابی محتوا نیاز داریم؟

تمام آنچه که کاربران فضای آنلاین در سایت شما می بینند و عملا به دنبال آن هستند، محتوایی است که در سایت یا صفحات پیج شما آپلود شده است. هیچ صفحه سایتی نیست که محتوا نداشته باشد اما ارزشمند باشد. بنابراین تنها سلاح شما در بازار آنلاین، نوع و شگرد شما در تولید و بازاریابی محتوا برای صفحاتتان است.

شما با هر نوه محتوایی که در سایت تان بارگذاری می کنید، می توانید مخاطبین خود را جذب کرده و از آنها مشتری بسازید. هر چه محتوای شما جذاب و ارزش آفرین باشد، مشتری بیشتری جذب می کنید. مشتری بیشتر یعنی فروش بیشتر. در حال که محتوای بی کیفیت می‌تواند تمام تلاش شما را بی نتیجه باقی بگذارد.

نحوه تولید محتوا، قدرت بازاریابی آنلاین شما را تعیین می کند. بنابراین از اهمیت تولید محتوا غافل نباشید. این تنها سرمایه شما در بازاریابی و توسعه کسب و کار آنلاین شماست.

مزایای بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به خاطر مزایای منحصر بفردش توانسته دنیای کسب و کارها را دگرگون کند و به یکی از مهم‌ترین روش های بازاریابی تبدیل شود.

1. اعتمادسازی

روش‌های مختلف تبلیغات را در نظر بگیرید! چاپ تراکت، تماس‌های تبلیغاتی از شماره های ناشناس، ارسال پیامک و… . اما به نظر شما کدام کاربری به محض شنیدن صدای هوش مصنوعی پشت تلفن، می‌تواند سریع به او اعتماد کند؟ بازاریابی محتوا می‌تواند با کمک به مخاطب برای معرفی و شناخت محصول یا خدمات و همچنین به دلیل نشان دادن جنبه انسانی کسب و کار به او، اعتماد بیشتری را نسبت به دیگر روش‌ها جلب می‌کند.

2.  گاهی هزینه ها را کاهش می‌دهد

تبلیغات این روزها بسیار پر هزینه است. تبلیغات تلویزیونی، بنرها و بیلبوردها هزینه های معادل چند صد میلیونی دارند. تبلیغات اس ام اس نیز هزینه گزافی است که خیلی جذب اعتماد ندارد و به نوعی ریسک بالایی دارد. در حالی که در بازاریابی شما محتوا، شما عملا در حال بازاریابی و تبلیغ هستید. اما چنین هزینه‌ای نمی‌پردازید. ضمن آنکه تمام روش های تبلیغاتی نام برده محدود به زمان و مکان هستند. درحالی که در این روش شما یه ویترین تبلیغاتی 24 ساعته نامحدود دارید.

3. مخاطب علاقه‌مند را جذب می‌کند

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بازاریابی محتوا این است که مخاطب را به سمت شما جذب می‌کند، نه شما را به سمت او! در تمام روش های تبلیغاتی، این شما هستید که به سراغ کاربر رفته‌اید. در حالی که وقتی سایت‌تان را در گوگل سئو می‌کنید، مخاطب است که در گوگل کلمات را برای رسیدن به سایت‌تان جستجو می‌کند. نکته اینجاست که در سایر تبلیغات، شما در کنار محدودیت زمان و مکان، با جمعیتی روبرو هستید که همه آنها نیازی به کسب و کار شما ندارند. اما در بازاریابی محتوایی شما با سیل جمعیتی روبرو هستید که فقط به خاطر نیاز به کسب و کارتان، آن را در گوگل سرچ می کنند.

4. کاربران زیادی جذب می‌کند!

با توجه به اینکه امروز اغلب رسانه‌های مورد استفاده در بازاریابی محتوا، مثل گوگل، اینستاگرام، اپ‌های پادکست، یوتیوب و… مخاطبان زیادی دارند. می توان به صراحت گفت که وابستگی افراد به دنیای اینترنت بسیار زیاد شده است و تقریبا بیشتر نیازهای ما از طریق اینترنت پاسخ داده می شود. پس در صورتی که فعالیت اصولی و درستی داشته باشید می‌توانید روزانه کاربران بسیار زیادی را به سمت برندتان جذب کنید.

5. اثرش زمان زیادی باقی می‌ماند

قطعا زمانی که شما هزینه‌ای برای تبلیغات (مثلا تبلیغ تلویزیونی) می‌پردازید، به محض قطع کردن هزینه، تیزر تبلیغاتی شما دیگر پخش نمی شود و پس از مدتی نیز اثر تبلیغ هم از بین می‌رود. اما در مقابل مزیت بازاریابی محتوا این است که با هزینه‌های کمتر تا مدت‌ها برای شما درآمد ایجاد می‌کنند. مثلا مقاله‌های‌تان حتی اگر دیگر روی سئو سایت‌تان کار نکنید، تا چندین ماه در نتایج جستجوی گوگل باقی می‌مانند، ویدیوهای‌تان در نتایج جستجوی یوتیوب دیده می‌شوند و… .

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

پیش از جذب مشتری از طریق محتوا، باید بدانید که این روش بازاریابی، تبلیغات نیست. در واقع تفاوت‌های زیادی بین تبلیغ و بازاریابی با استفاده از محتوا وجود دارد که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را شرح خواهیم داد.

  • استراتژی

یکی از تفاوت‌های بازاریابی محتوا و تبلیغات این است که در تبلیغات، تمرکز بر روی فروش کالاست. درحالی که بازاریابی محتوا تلاش می‌کند به جای برند و محصول، به تمرکز بر روی اصالت محتوا بپردازد و بر اساس نیازهای مخاطب محتوا تولید می‌شود. بنابراین می توان گفت این شیوه از بازاریابی، در تلاش است تا پیوندی عمیق میان خود و مشتری ایجاد کند

  • تفاوت در بستر نشر

بستر نشر  بازاریابی محتوا در فضای آنلاین مثل شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها است که نسبت به سایر بسترها ارزان‌تر نیز هستند. در حالی که سایر تبلیغات بستر متفاوت و خارج از فضای آنلاین دارند. مانند بیلبوردهای شهری، تلویزیون و حتی فضای دیجیتال مانند تبلیغات درون برنامه‌ای و بنرهای سایتی. این تبلیغات محدود به زمان و مکانند و هزینه زیادی دارند.

  • تفاوت در چرخه عمر

چرخه عمر محتوا بسیار طولانی‌تر از تبلیغات است. سایر تبیلغات برای مدت زمان کوتاهی در معرض دید قرار می گیرند. در حالی که محتوای آنلاین می تواند برای همیشه (تا زمانی آن صفحه باقی است) در صفحه سایت یا فضای آنلاین شما قرار بگیرد. فقط کافیست تا مخاطب یک سرچ ساده داشته باشد.

  • تفاوت در اثر خطی و غیرخطی

تبلیغات در مدت زمان کوتاهی می تواند احساسات مخاطب خود را تحریک و ترغیب کند. شما بلافاصله پس از تبلیغات موردنظرتان، می‌توانید تغییر رفتار مشتری را ببینید. در حالی که محتوا اثر گذاری بلندمدتی دارد. در صورت متوقف شدن بازاریابی محتوا، رفتار مخاطب بلافاصله تغییر نمی‌کند. در حالی که با پایان کمپین تبلیغاتی و پایین آمدن بیلبوردها، مشتری خیلی زود واکنش نشان داده و به سراغ برندهای دیگر می‌رود!

  • کاربر پسند بودن

بازاریابی محتوا هیچ گونه حس مزاحمت یا آزاری برای مخاطب به وجود نمی‌آورد. در حالی که تبلیغات در بسیاری از روش‌های خود، برای مخاطب احساس آزار ایجاد می‌کند.

  • میزان ریسک پذیری

بازاریابی محتوا بسیار کم ریسک‌تر از تبلیغات است. چون اگر محتوایی که تولید شده از همه نظر عالی باشد، در نتایج اولیه گوگل قرار می‌گیرد. در نتیجه افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. در حالی که در تبلیغات با وجود تحمل هزینه های گزاف، هیچ تضمینی در جذب مشتری زیاد وجود ندارد.

قوانین بازاریابی محتوا

  • باید کیفیت صفحه یا پیج‌تان را بالا ببرید. این کار باعث افزایش رتبه و جذب بیشتر مشتری می‌شود.
  • نظرات فالوور ها را بخوانید و بسنجید. این کار باعث می شود تا بهتر بتوانید هدف گذاری کنید. نیاز مخاطبان تان را بشناسید و در پی رفع آن و قطعا جذب مشتری بیشتر اقدام کنید.
  • صبور باشید. بازاریابی آنلاین بر خلاف تبلیغات در ابتدای کار خیلی پر مشتری نیست. اما بعدها اثر ماندگاری خواهد داشت.
  • در کارتان مهارت داشته باشید و متفاوت از دیگران عمل کنید. خلاقیت را چاشنی کارتان کنید.
  • پست های دیگران را به اشتراک بگذارید. فعالیت متقابل باعث می شود تا خودتان هم دیده شوید. همچنین کسانی که از آنها حمایت کرده اید، از شما حمایت کرده و شما را به دیگران معرفی کنند.
  • از مخاطب تشکر کنید. این کار شما، ادب و متانت شما را ثابت می کند. همچنین رفتاری است که مشتری را تحت تاثیر قرار داده و او را به بازار آنلاین تان بیشتر ترغیب می‌کند. رسم مشتری مداری را فراموش نکنید. اگر کسی سوالی پرسید زود جواب دهید. اگر کسی انتقاد بدی از شما کرد به او در پاسخ بگویید از این بابت شرمنده هستید و برای حل مشکل تلاش خواهید کرد.
  • در رسانه حضور داشته باشید. مخاطبان از عدم حضور شما دلگیر می‌شوند و کسب و کار شما را جدی نمی‌گیرند.
  • ازاهمیت محتوا مطمنن شوید. محتواهای غیر اصولی و بی معنی، هیچ اثر بخشی ندارند. همچنین اعتماد مخاطب را نسبت به کیفیت کار شما کم می‌کند.
  • محتوای جالب بسازید. محتوای جالب و جذاب، همیشه مخاطب بیشتری را جذب می‌کند. به زبان کاربرانتان صحبت کنید و مجدد تکرار می‌کنیم، خلاقیت در تولید محتوا را فراموش نکنید.

خدمات گیلی وب در طراحی تولید و بازاریابی محتوا

گیلی وب، به عنوان یک آژانس طراحی سایت، تولید انواع محتوا و سئو است که با بهره‌گیری از نیروی متخصص و دانش روز دنیا در زمینه تولید محتوا و بازاریابی آنلاین، توانایی خود را در زمینه تولید و بازاریابی اصولی و استاندارد تضمین می‌کند. تیم گیلی وب با شناخت کامل از استانداردهای سئو، بازاریابی، نحوه تولید انواع محتواع استاندارد در فضای آنلاین و خلاقیت در تولید محتوا، می‌تواند بهترین و جذاب‌ترین بازاریابی محتوا را در سایت‌تان پیاده سازی کند. فقط کافیست تا با مشاوران تیم گیلی وب در ارتباط باشید. نمونه‌های کاری بسیاری در رزومه کاری گیلی وب موجود است که کارشناسان تیم به شما نشان خواهند داد. فقط کافیست تا هدفتان را برای تیم گیلی وب روشن کنید. پس با ما همراه باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button